Betyg, vårterminen 2013

2013-07-01 ♥ 10:12:00
Jag hann nog aldrig berätta historien om betygen innan jag åkte eller när jag kom hem. Jag har bestämt mig för att inte prata speciellt mycket om mina betyg här på bloggen, men själva historien och en liten hint tycker jag ändå inte är så farligt, och eftersom jag bestämmer får det bli som jag vill. 

På vår skola har vi alltid fått betygen utdelade på själva avslutningen, men detta året så hann de inte bli färdiga. Eftersom att vi som elever inte hade speciellt mycket att säga till om det, så fick vi ju vänta. Vi gick på sommarlov med ett löfte om att betygen skulle skickas i början av veckan där på. Jag befann mig ju som sagt i Turkiet och varje dag väntade jag på att få ett MMS av pappa, innehållande en bild med mina betyg på, men icke. Efter en vecka, alltså när den veckan som de lovat skickat betygen i början på tog slut, var jag hemma igen och betygen såg vi inte någon skymt av ännu. Men ingen hade ju fått dom ännu, så det var bara att fortsätta vänta, med spänningen i halsen, fast om jag ska vara ärlig så var jag inte speciellt nervös. 

Andra veckan av sommarlovet börjar, alltså början av denna veckan och betygen har fortfarande inte dykt upp. Men på tisdagen får jag ett SMS av min kompis som glatt berättar att betygen har kommit. Glatt trallar jag iväg till posten, men var mina betyg där, icke sa Nicke. Men tankarna går bara "ja, ja, då kommer dom väl imorgon då, en dag mer eller mindre". Men dagarna gick och när betygen inte ens kom med fredagsposten, igår alltså, så bestämde vi oss för att ringa till skolan. 

Sagt och gjort, vi får veta att betygen skickades i torsdags, förra veckan. Men mina är spårlöst borta. Vår skolassistent lovade att skicka de på nytt nästa vecka, men jag orkade inte vänta. Pappa ordnade så att jag fick de mejlade till mig istället, vilket jag uppskattade stort! Troligtvis så kommer de "gamla" betygen att dyka upp så småningom, med en original underskrift från min/mina klassföreståndare. 

Jag ska gå in lite smått på resultatet av betygen, eftersom jag vill dela det med mig själv och minnas det. Jag blev faktiskt positivt överraskad över en del betyg, och i stort sett så är jag faktiskt nöjd! Jag har jobbat upp en hel del betyg sedan förra året, vilket känns gött!
Totalt har jag för tillfället 280 poäng enligt betygsräknings skalan, skalan man använder när man söker gymnasium:
A (MVG)= 20,0 poäng
B= 17,5 poäng
C(VG)= 15,0 poäng
D= 12,5 poäng
E(G)= 10,0 poäng

Totalt har man alltså 16 eller 17 ämne (betyg) beroende på om man läser Spanska, franska eller tyska. Om man läser 17 ämnen kan man som max uppnå 340 poäng om man har alla A och om man har alla betyg på E, alltså godkänt så får man 170 poäng.
 
Alla betyg är bra, beroende på sina förutsättningar och mål så når man olika poäng, så är det bara! 

Kommentarer

Ditt fina namn:
Stammis?
Din mejl, bara Malin ser:

Din bloggadress:

Dina ord till mig:

Hej och högst spontant välkommen hit! Jag tänker inte dra mitt livs historia här utan bara presentera mig och bloggen. Jag är en tjej på 15 februariar som heter Malin. Jag är smått galen och här får du läsa om det jag skriver, alltså närmare bestämt fotografering med min Nikon D7000, plugg, olika tips, min katt Lillis, om mig (såklart) och även om min kroniska sjukdom typ 1 diabetes sedan jag insjuknade den 5 september 2012. GALET VA?! Ibland kan jag även chocka med en och annan outfit eller video! Börja läs min blogg här till höger vettja! Med detta hoppas jag att ni ska trivas!
Follow on Bloglovin
RSS 2.0