Självförtroende inför muntlig redovisning

2013-02-24 ♥ 18:28:00

I svenska har vi nu fått en ny uppgift. Vi ska förbereda oss inför en muntlig presentation inför hela klassen med ett ämne som vi själva får välja.

 

Bra självförtroende har jag aldrig haft och något av det värsta som finns är att prata inför en massa folk. Jag kan prata hur mycket som helst med folk som jag känner och är trygg med, men att prata för en grupp av människor som man känner lite si där är det värsta som finns!

 

Varför är det nu så illa då? Vad jag själv känner är att folket skulle tycka det man pratar om är helt ointressant och tråkigt, speciellt om man har valt ämnet själv, så är det extra illa. Tänk om folket skrattar eller tänk om folk säger något efteråt, att man var dålig eller att det var tråkigt, det jag pratade om.

 

Tillbaka till det där med självförtroende, jag har så länge jag kan minnas haft svårt att "acceptera" mig själv och vara nöjd med mig själv som jag är, jag klarar det inte, jag är för tjock, jag måste få bättre betyg, jag måste hit och jag måste dit. Varför är det så egentligen? Jag vill tro att jag själv kan lyckas, jag vill se mig själv lyckas. Man jag kan inte tro det förrän jag väl sett det. Förrän jag väl nått det där höga betyget jag ville nå eller nått de målen jag satt upp för mig själv.

 

Om vi går tillbaka till våran svenska uppgift igen, jag funderar över att prata om diabetes. Men för det första, tänk om de inte tycker att det är intressant och för det andra jag vet inte om jag är mogen för att prata "live" om min sjukdom ännu. Vad tror ni? Klarar jag det? 

 

Detta går inte heller att bota, man måste jobba sig mot bättre självförtroende! Men nummer ett för att lyckas är att börja tro på sig själv och tänka positivt! Peppa sig själv hela tiden och inte vara för kritisk. Tänk också på att om man ser sig själv lyckas med t.ex. redovisning, så blir det oftast lättare och bättre. Återigen självförtroende, tro på dig själv och se dig lyckas! 

 

Om man tar som exempel en muntlig redovisning, visst det är kul om folk tycker det man säger är intressant, men om du har blivit "tvingad" att prata inför en klass så är det inte för klassens skull du pratar, du pratar egentligen för dig själv och ditt betyg. Alla måste inte vara intresserade, alla kan inte vara intresserade av allt och det måste man acceptera. Gör det du ska göra och låssas som att du pratar med din familj runt matbordet... Det gör inget att klassen är uttråkad, det påverkar inte ditt betyg, så låt det inte påverka dig!

 

Att kunna prata inför folk är viktig och absolut något som är bra att våga göra, men det är också något som man måste jobba på, under lång tid. Bra självförtroende kommer inte på en dag.

 

Man behöver även folk som stöttar!

Nu ska jag bara själv försöka ta till mig detta inför vår redovisning...


Kommentarer

Ditt fina namn:
Stammis?
Din mejl, bara Malin ser:

Din bloggadress:

Dina ord till mig:

Hej och högst spontant välkommen hit! Jag tänker inte dra mitt livs historia här utan bara presentera mig och bloggen. Jag är en tjej på 15 februariar som heter Malin. Jag är smått galen och här får du läsa om det jag skriver, alltså närmare bestämt fotografering med min Nikon D7000, plugg, olika tips, min katt Lillis, om mig (såklart) och även om min kroniska sjukdom typ 1 diabetes sedan jag insjuknade den 5 september 2012. GALET VA?! Ibland kan jag även chocka med en och annan outfit eller video! Börja läs min blogg här till höger vettja! Med detta hoppas jag att ni ska trivas!
Follow on Bloglovin
RSS 2.0