HbA1c

2013-04-09 ♥ 16:20:25
Jag har fått en fråga om vad ett HbA1c egentligen är, så jag tänkte ta och svara på det nu.
 
Ett HbA1c är ett prov som liknar ett blodsocker, man tar det när man besöker sin diabetesmottagning för kontroll, det är nämnligen ett effektivt sätt att se hur behandligen av diabetesen fungerar över en längre tid. Ett HbA1c är nämnligen ett värde som talar om vad man haft som medelblodsocker de senaste två till tre månaderna.
 
När man drabbas av diabetes får man ett kraftigt förhöjt HbA1c värde, målvärdet är att ligga på runt 52, men ett väl godkänt värde kan ligga både lite över och lite under det. Om man ligger på 52 så är medelblodsockervärdet 9,3, vilket låter högt, men eftersom man direkt efter måltid oftast stiger över 10,0, innan insulinet hinner verka så är det helt normalt.
(detta gäller en diabetiker, en ikke diabetiker ska ligga på runt 30)
 
När jag kom in till sjukhuset den den 5 september 2012 så hade jag ett HbA1c på 139 mmol/mol.
Vid nästa återbesök då ett test togs den 24 oktober 2012 så hade det sjönkt till 63 mmol/mol.
På ett återbesök den 15 januari 2013 så hade det sjönkt ytterligare och låg på 40 mmol/mol.
Senaste återbesöket, nu den 3 april så låg det på 42 mmol/mol.
 
Här är en liten bild som kanske gör det lättare att förså, denna har jag fått från mitt diabetesteam:
 

Kommentarer

Ditt fina namn:
Stammis?
Din mejl, bara Malin ser:

Din bloggadress:

Dina ord till mig:

Hej och högst spontant välkommen hit! Jag tänker inte dra mitt livs historia här utan bara presentera mig och bloggen. Jag är en tjej på 15 februariar som heter Malin. Jag är smått galen och här får du läsa om det jag skriver, alltså närmare bestämt fotografering med min Nikon D7000, plugg, olika tips, min katt Lillis, om mig (såklart) och även om min kroniska sjukdom typ 1 diabetes sedan jag insjuknade den 5 september 2012. GALET VA?! Ibland kan jag även chocka med en och annan outfit eller video! Börja läs min blogg här till höger vettja! Med detta hoppas jag att ni ska trivas!
Follow on Bloglovin
RSS 2.0