Diabetes är så ovisst.

2013-04-08 ♥ 11:10:00
 Diabetes är en sjukdom som jag nu förstått är ganska oviss. Man vet inte tecken på att man är drabbad, man vet inte hur man får det, man vet inte vad det är och man vet inte vad som händer när man har fått det. Man vet med andra ord ingenting om diabetes.
 
Folk tror att man får det för att man äter för mycket godis, folk tror att jag levt fel, ätit för mycket godis och därför drabbats av diabetes typ 1. Det är delvis rätt, det finns en sorts diabetes som man kan drabbas av för att man lever fel, diabetes typ 2 (även kallad åldersdiabetes). Men hur många vet skillnaden mellan diabetes typ 1 och typ 2 om man inte är läkare eller drabbad?
 
Diabetes typ 1 och diabetes typ 2 är egentligen inte helt samma sak, och enligt mig borde de ha olika namn.
Diabetes typ 1 får man inteför att man levt fel och om man drabbas kan man inte själv påverka, vid typ 1 så måste man ta insulinsprutor, då produktionen uppehört helt.
Vid diabetes typ 2kan man ha orsakat det själv genom att leva fel (finns även ärftligt). Man klara sig med tabletter om man lever rätt, eftersom bara insulinproduktionen delvis slutar.
 
Men eftersom ingen vet vad diabetes är, så vet de inte heller skillnaderna mellan diabetes typ 1 och diabetes typ 2 så därför blir DIABETES ett gemensamt namn. Dessa bilder finns lite över allt i alla olika färger och former, dom gör mig upprörd. Diabetes står det bara, inte typ 1 eller typ 2.
 
 
 
 
(Just dessa är från weheartit.com)
 
Jag vet inte så mycket mer om åldersdiabetes, men jag vet att diabetes typ 1, min diabetes typ har en massa problem. Här är några av mina diabetes "problem":
(Lantus är ett långtidsverkande insulin som man tar två gånger om dagen)
Ni ser på bilderna vart de kommer ifrån.
 
Jag hoppas ni förstod min poäng med detta inlägget, alltså:
1. Diabetes är ovisst för folk på många sätt.
2. Diabetes typ 1 och diabetes typ 2 är inte samma sak.
 
Här kommer två bilder till som jag tycker passar in i detta inlägget.
(Från weheartit.com)
 

Kommentarer

Ditt fina namn:
Stammis?
Din mejl, bara Malin ser:

Din bloggadress:

Dina ord till mig:

Hej och högst spontant välkommen hit! Jag tänker inte dra mitt livs historia här utan bara presentera mig och bloggen. Jag är en tjej på 15 februariar som heter Malin. Jag är smått galen och här får du läsa om det jag skriver, alltså närmare bestämt fotografering med min Nikon D7000, plugg, olika tips, min katt Lillis, om mig (såklart) och även om min kroniska sjukdom typ 1 diabetes sedan jag insjuknade den 5 september 2012. GALET VA?! Ibland kan jag även chocka med en och annan outfit eller video! Börja läs min blogg här till höger vettja! Med detta hoppas jag att ni ska trivas!
Follow on Bloglovin
RSS 2.0