Ett års dag!

2013-09-05 ♥ 14:12:00

Idag firar jag och herr Diabetes ett år tillsammans. Det omtalade året har gått och det sägs att allt nu ska bli lättare. Jag kan ärligt säga att detta varit det tuffaste året i hela mitt liv, alla prövningar, alla frustrationer när saker inte gått som jag velat och alla jobbiga stunder som alltid funnits med, till och från, hela resan.

 

Men jag kan inte ljuga, utan måste också erkänna att det även fört goda ting med sig. Mer rutiner i livet, mer vällagad, hemlagad mat och mer tanke bakom vad jag äter och hur jag tränar (oftast). Men det är så sant att allt ont har något gott med sig.

 

Jag har stött på många problem, både rörande hur jag ska äta inför träning och hur jag ska räkna när inget verkar stämma gällande mina blodsocker värden och insulindoser. Men jag kan absolut inte klaga på sjukvården, personalen på diabetesmottagningen, Östra sjukhuset i Göteborg har varit fantastiska och hjälpt mig lösa problemen under resans gång. Min läkare verkar vara supermannen medan min något snurriga sköterska är en riktigt go' sådan.

 

Jag har under året upplevt och upptäckt vad som är svårast, respektive lättast med att leva tillsammans med herr Diabetes. Sommaren är bland det som är svårast, framför allt om man älskar glass lika mycket som jag gör. Sedan de dagar då jag oförklarligt mår värdelöst, dom skyller jag på ett något högt blodsocker under dagen. Även det med att få insulindoser att stämma och att testa blodsocker varannan timma är en utmaning emellanåt. Men oftast känner jag mig som vem som helst. Ibland känner jag mig till och med så frisk att jag glömmer kolla blodsocker och ta spruta till maten (vilket jag såklart kommer på mitt i maten och får korrigera i efterhand)!

 

Men för att se det positivt är jag nu så mycket friskare än innan jag blev sjuk. Jag känner mig mycket piggare, gladare och ibland till och med smartare. Jag har inget val när det gäller min diabetes, jag kan inte ta en dags semester eller hoppa över en av fyra sprutor per dag. Jag måste vara vaksam 24 timmar om dygnet och så kommer det alltid vara. Men jag ska kämpa och jag ska sätta de där perfekta värdena så småningom. Jag ska ha perfekta diabetesdagar" när det gäller blodsockervärden och mående, så småningom.

 

Men om det blir lättare efter ett år kan jag inte svara på, jag kan bara säga att jag tror att det blir lättare med tiden.

 Keep fighting!

Kommentarer
Postat av: Camilla

Dom flesta med diabetes typ 1 säger tvärtom, det är i början man tycker det är "lätt" med diabetes, sedan får man ännu mer problem med diabetesen och blodsockret, det påverkar en mer och mer i psyket, den vill liksom ständigt bryta ner en. Jag tog min diabetes väldigt lätt i början men inser att bara något år efter fick jag mycket problem med den då jag gått upp mycket i vikt pga insulinet, testade att gå ner och det var oerhört svårt, nu har jag efter åtta år äntligen slutat med alla sösaker, " fuskar " aldrig. Motionera och lever mest på rå nyttiga sallader och någon liten frukt. Jag har lärt mig att leva så för att få så bra kontroll över mitt ändå svåra blodsocker... Hoppas du inte behöver få va med om detta. kram

2013-09-05 ♥ 19:30:28
Postat av: Anonym

Hej! Är 17 år och har haft diabetes i 14 år i november. Man lär sig mer och mer om sin diabetes med tiden men man lär sig alltid ngt nytt! Även att jag haft diabetes väldigt länge hamnar man i nya situationer och får ny kunskap. Kämpa på så kommer det gå bra!

Svar: Tack! :)
Malin Johansson

2013-09-05 ♥ 21:33:55
Postat av: Kussen<3

Jag kan inte förstå att du har diabetes typ 1, man märker det inte på dig för du är stark och du klarar det här! jag kan förstå att det är svårt men jag finns alltid här för att prata<3

Svar: Tack världens underbaraste kusin! <3
Malin Johansson

2013-09-07 ♥ 15:51:37
Blogg: http://omjessicaa.blogg.se

Ditt fina namn:
Stammis?
Din mejl, bara Malin ser:

Din bloggadress:

Dina ord till mig:

Hej och högst spontant välkommen hit! Jag tänker inte dra mitt livs historia här utan bara presentera mig och bloggen. Jag är en tjej på 15 februariar som heter Malin. Jag är smått galen och här får du läsa om det jag skriver, alltså närmare bestämt fotografering med min Nikon D7000, plugg, olika tips, min katt Lillis, om mig (såklart) och även om min kroniska sjukdom typ 1 diabetes sedan jag insjuknade den 5 september 2012. GALET VA?! Ibland kan jag även chocka med en och annan outfit eller video! Börja läs min blogg här till höger vettja! Med detta hoppas jag att ni ska trivas!
Follow on Bloglovin
RSS 2.0