Recept på Baguetter

2013-05-14 ♥ 10:35:00
Tänkte tipsa er om grymt goda baugetter som är enkla att baka! Vi räknade ut på hemkunskapen att det kostar drygt 3 kr att baka dom, snacka om ekonomitänk. Här kommer iallafall receptet för er som är intresserade:
Ugn: 225 grader // Tid: ca 1 timme
Du behöver till fyra stycken baguetter:
½ paket jäst
2 dl fingervarmt vatten
1 msk olja
½ tsk salt
1 msk socker
1 ½ dl grahamsmjöl
2-4 dl vetemjöl
 
Gör såhär:
1. Smula jästen i en bunke och blanda i det finger varma vattnet, rör tills jästen är upplöst.
2. Tillsätt oljan, saltet och sockret, blanda runt lite.
3. Blanda i allt grahamsmjöl och blanda runt ordentligt.
4. Tillsätt så mycket vetemjöl du behöver för att det ska bli en deg som lätt släpper från bunken.
5. Låt degen jäsa under bakduk till ungefär dubbel storlek, ungefär 15-20 minuter.
6. Knåda degen på en bak bänk, ta mer mjöl om det behövs. När degen är kletfri ska du del upp degen i ungefär fyra lika stora delar.
7. Rulla de fyra bitarna till långa korvar och lägg de på en plåt med bakplåtspapper på.
8. Lägg en bakduk över plåten och låt baguetterna jäsa igen, ungefär i 10 minuter.
9. Ställ in dom i ugnen, om du vill ha en knaprig yta kan du slänga in lite vatten längst ner i ugnen (under plåten) innan du stänger luckan. Låt baguetterna stå i ugnen i ungefär 10-12 minuter.
10. Ta ut dom och låt dom svalna på ett galler.
 
Enkelt va?
Sedan är det bara att dela baguetterna och bjuda dina vänner, eller ät upp dom själv om du känner för det!
 

Kommentarer

Ditt fina namn:
Stammis?
Din mejl, bara Malin ser:

Din bloggadress:

Dina ord till mig:

Hej och högst spontant välkommen hit! Jag tänker inte dra mitt livs historia här utan bara presentera mig och bloggen. Jag är en tjej på 15 februariar som heter Malin. Jag är smått galen och här får du läsa om det jag skriver, alltså närmare bestämt fotografering med min Nikon D7000, plugg, olika tips, min katt Lillis, om mig (såklart) och även om min kroniska sjukdom typ 1 diabetes sedan jag insjuknade den 5 september 2012. GALET VA?! Ibland kan jag även chocka med en och annan outfit eller video! Börja läs min blogg här till höger vettja! Med detta hoppas jag att ni ska trivas!
Follow on Bloglovin
RSS 2.0