Allmänheten + diabetes

2013-05-11 ♥ 00:02:24

Idag tog jag mitt långtidsverkande insulin på färjan, bland alla folk som satt där. När jag blev sjuk och precis i början trodde jag aldrig att det skulle hända, då ville jag bara dölja det inte visa mer än nödvändigt! Allt som innebar sprutor och stick ville jag inte prata om, nu är det inte jobbigt längre. Det är inte kul, men inte alls så jobbigt som det var i början. Det går av en vana och sanningen är ju den att jag har diabetes, varför ska jag dölja det? Jag har ju inte direkt bestämt mig för att bli sjuk, jag tar ju inte sprutor för att det är roligt, jag tar dom för att jag måste!

Men det som jag tror bidrar mest till att jag inte tycker det är så jobbigt längre är att jag nu är så "säker" på min egen sjukdom och jag vet precis hur allt ska skötas och hur sprutorna ska tas. När jag tar sprutor på ett allmänt ställe så tar jag den diskret och snabbt, man behöver ju inte "skryta" och "skylta" med att man har diabetes. Om man inte vill.

Jag försöker tänka mig själv innan, då såg jag aldrig någon på stan som tog sprutor eller testade ett blodsocker. Nu ser jag det titt som tätt, framför allt på olika matställen, såklart. Om jag ska vara ärlig så hör och ser jag om diabetes överallt sedan jag blev sjuk, både på TV och i tidningar...

Så en uppmaning till alla med diabetes:
Bortse från allas blickar, sluta skämmas och ta hand om din sjukdom så som den behöver tas om hand! Ta dina sprutor och tester när du behöver och gör inte en stor affär av det!


Kommentarer

Ditt fina namn:
Stammis?
Din mejl, bara Malin ser:

Din bloggadress:

Dina ord till mig:

Hej och högst spontant välkommen hit! Jag tänker inte dra mitt livs historia här utan bara presentera mig och bloggen. Jag är en tjej på 15 februariar som heter Malin. Jag är smått galen och här får du läsa om det jag skriver, alltså närmare bestämt fotografering med min Nikon D7000, plugg, olika tips, min katt Lillis, om mig (såklart) och även om min kroniska sjukdom typ 1 diabetes sedan jag insjuknade den 5 september 2012. GALET VA?! Ibland kan jag även chocka med en och annan outfit eller video! Börja läs min blogg här till höger vettja! Med detta hoppas jag att ni ska trivas!
Follow on Bloglovin
RSS 2.0