Tränings+diabetes

2013-03-15 ♥ 10:15:00
Det här med träning och diabetes är så svårt! Det känns ibland till och med helt omöjligt att få det att stämma inför och efter träning. Inte ligga för högt i blodsocker och inte ligga för lågt. Hur jag än gör så blir jag trött. Högt blodsocker gör att man blir trött, lågt blodsocker gör att man blir trött, när tusan ska man som diabetiker vara pigg under ett tränings pass?
 
Jag tränar MRL, som är en hård intervall träning, varje torsdag och inför varje pass är jag lika kluven, även om det är jätte kul! Men om jag över huvudtaget ska kunna träna så måste jag äta, och den mänden kolhydrater jag måste äta för att klara av passet utan att bli låg, gör att jag blir trött och mår dåligt. Ingen ork till träningen om ni förstår vad jag menar, det är en känsla som gör att man själv känner sig helt hjälplös i sin egen kropp. 
 
Jag kan innan passet ligga på 13,5 i blodsocker och då trycka i mig två smörgåsar. Efter halva passet är jag helt orkeslös (man kan ju undra vad sockret ligger på då). Men direkt efter passet tar jag ett socker och ligger på 4,2. Då är det dags att äta igen, middag och extra mycket kolhydrater för att inte bli låg i socker.  
 
Det känns som att jag äter för att träna och istället för att gå ner i vikt gå upp. Inför träning så äter jag närmare tre gånger så mycket som i vanliga fall, det känns ju inte så bra. 
 
Denna frågan ska jag ta och prata med min läkare om i början av april när jag ska till diabetesmottagningen igen. Jag får se om vi kan komma på någon lösning tillsammans, annars tror jag inte att just MRL är träning för mig, sedan jag fick min diabetes, tyvärr
 
Även det här med att veta inför t.ex. ett vanligt pass på gymmet eller skolgympan hur hård träningen kommer att vara, hur mycket jag kommer orka träna eller vad min lärare har planerat att vi ska göra.  Det är svårt att äta och ta insulin när allt är ovisst. Ibland efter ett pass blir jag låg och i bland efter ett pass kan jag hamna på 10,0. Det är så svårt att veta. 
 
 När jag skrev detta insåg jag hur sant det verkligen är, det svåraste att hantera just nu med sjukdomen är träningen. 
 

Kommentarer
Postat av: Victoor

Du kan ju be Katarina att maila dig om vad vi ska göra på gympan :-)

2013-03-15 ♥ 16:36:46

Ditt fina namn:
Stammis?
Din mejl, bara Malin ser:

Din bloggadress:

Dina ord till mig:

Hej och högst spontant välkommen hit! Jag tänker inte dra mitt livs historia här utan bara presentera mig och bloggen. Jag är en tjej på 15 februariar som heter Malin. Jag är smått galen och här får du läsa om det jag skriver, alltså närmare bestämt fotografering med min Nikon D7000, plugg, olika tips, min katt Lillis, om mig (såklart) och även om min kroniska sjukdom typ 1 diabetes sedan jag insjuknade den 5 september 2012. GALET VA?! Ibland kan jag även chocka med en och annan outfit eller video! Börja läs min blogg här till höger vettja! Med detta hoppas jag att ni ska trivas!
Follow on Bloglovin
RSS 2.0