Costa Concordias olycka

2012-01-16 ♥ 17:06:49

Sammanfattning för mig själv, läs om du vill:


Fartyget:
Costa Concordia byggdes 2006 och var då den största lyxkryssaren som fanns i världen med sina ca 290 meter. Ett STORT lyxfartyg!

Olyckan: fredags kvällen runt klockan 21.30 vid ön Giglio utanför Italien. Gick fartyget på en sandbank eller ett rev som resulterade i att ett hål på 70-100 meter bildades i skrovet. Elen slås då ut och det blir svart. Passagerarna ska ha fått informationen om ett elfel. Men stax efter det får man veta att skeppet måste evakueras.
När klockan blir 23.00 lutar skeppet runt tio grader, folk får panik och försöker rädda sina liv. Dom hoppar ombord på livbåtar eller rakt ner i det kalla vattnet.
När klockan blir 03.00 har skeppet en lutning på ca 25 grader. Det finns fortfarande ett hundratal passagerare ombord, med hjälp av båtar och helikoptrar försöker man rädda dom.
På morgon kvisten vid 08.00 lutar skeppet i det närmaste horisontellt, då upptäker man i dagsljuset orsaken, det enorma hålet på skeppets vänstra sida!


Varför?: Costa Concorida ska ha ändrat sin kurs på kaptenens eget bevåg eftersom att han ville visa upp det fina skeppet för ön och att han ville signalera till en vän som bodde där.


Kaptenen: Ändrade själv kurs. Det finns uppgifter om att han ska ha varit i baren och druckit bara en stund innan fartyget gick på grund. 


Nu: Fartyget ligger vid vatten som är 30 meter djupt och kan plötsligt glida iväg och sjunka helt, därför var det väldigt riskfyllt för dykarna att ta sig in i skeppet. Man hittade efter ett dygn ett par som var instängda i sin hytt. Dom kunde räddas och var okej.






Övrigt: Ombord på skeppet fanns det fem svenskar och alla klarade sig. Nu till det som jag tycker är helt fantastiskt: Ombord på skeppet fanns det ca 4200 personer. Sex stycken är raporterade som döda och 16 stycken saknas fortfarande. Hur sjukt bra siffror är inte det av 4200?!


Kommentarer
Postat av: EMMAS!- alltid tävlingar

se om du blev veckans babe här:

http://eemma.se/2012/january/veckans-babe-1.html#comment

:D

2012-01-16 ♥ 19:01:45
Blogg: http://eemma.se

Ditt fina namn:
Stammis?
Din mejl, bara Malin ser:

Din bloggadress:

Dina ord till mig:

Hej och högst spontant välkommen hit! Jag tänker inte dra mitt livs historia här utan bara presentera mig och bloggen. Jag är en tjej på 15 februariar som heter Malin. Jag är smått galen och här får du läsa om det jag skriver, alltså närmare bestämt fotografering med min Nikon D7000, plugg, olika tips, min katt Lillis, om mig (såklart) och även om min kroniska sjukdom typ 1 diabetes sedan jag insjuknade den 5 september 2012. GALET VA?! Ibland kan jag även chocka med en och annan outfit eller video! Börja läs min blogg här till höger vettja! Med detta hoppas jag att ni ska trivas!
Follow on Bloglovin
RSS 2.0